КЗП: Ще има нови механизми за обезщетяване на потребителите в ситуации на „масови вреди”

Според ЕК съществуващите към момента механизми за индивидуално обезщетение не са достатъчни

Новите предложени от Европейската комисия механизми за по-добър достъп на потребителите до обезщетение в т.нар. "ситуации на масова вреда" трябва да бъдат съгласувани от Европейския парламент и Съвета на ЕС до една година. Това каза пред  Радио „Фокус” Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите по време на провеждащата се днес в рамките на Българското председателство на Съвета на ЕС конференция на тема: „Потребителското право и политика за защита на потребителите днес. Можем ли да се справим по-добре?“, посветена на законодателния пакет „Нова сделка с потребителите“.   

Според ЕК съществуващите към момента механизми за индивидуално обезщетение не са достатъчни при т.нар. „ситуации на масова вреда”, засягащи голям брой потребители в ЕС. Това препятства ефективното прилагане правилата за защита на потребителите и подкопава доверието в единния пазар, посочи Райков. Той добави, че трудността е да се намери онази правилна линия в изковаването на потребителската политика, която да гарантира, че са защитени в еднаква степен правата както на потребителите, така и на бизнеса.

Райков подчерта, че в „ситуации на масова вреда” потребителите следва да имат възможността да претендират за своите права не само индивидуално, но и чрез колективни искове. „С "Новата сделка за потребителите" Комисията предлага модернизирана система от правни действия, която да позволява на потребителски организации или независими публични органи да защитават колективните потребителски интереси в подобни случаи”, коментира той. „Това ще бъде особено полезно за потребителите, които по различни причини се възпрепятстват да заведат отделни индивидуални съдебни искове”, завърши Райков.



Снимка на Деня

Красотата на парк "Кайлъка"