Рисковете на кампанията Черен петък – ето за какво да внимаваме!

Софтуер помощник, който регистрира „историята на цените“, ни помага да разберем дали обявеното намаление е реално

"За съжаление, все още има интернет търговци, които не спазват законовите си задължения за информация. Най-фрапиращото е, че те нямат адрес или телефон за контакт. Много често има само една формичка. Това би лишило потребителя от възможността да използва законовото си право да кажем да върне стоката в 14 дневен срок или пък ако има рекламация, свързана с дефектен продукт, просто няма адрес или контакт, чрез който да се свърже с търговеца“. Това каза пред Tribune.bg Богомил Николов - изпълнителен директор на Българската национална асоциация Активни потребители по повод Черния петък.

"Другата често срещана практика са така наречените фалшиви или нереални намаления, когато цената на един продукт бива изкуствено завишена малко преди кампанията, за да може след това реалната цена на продукта да бъде представена като намаление. Именно заради това ние разработихме един софтуер помощник, който регистрира „история на цените“. Разбира се, за момента това се отнася само за най-големите интернет търговци. Във времето ще добавяме колкото се може повече търговци“, обясни Богомил Николов.

Този инструмент дава възможност на потребителя да провери каква е била цената на желания от него продукт преди една седмица или един месец и по този начин да се увери дали обявеното намаление е реално.

"През последните години както Комисията за защита на потребителите, така и Комисията за защита на конкуренцията издадоха доста актове и наложиха доста санкции на търговци във връзка с кампанията Черен петък. Най-малкото, което човек може и трябва да направи, е да подаде сигнал в една от тези институции, съответно за нелоялна конкуренция или за неспазване на правилата за обявяване на намаленията“, подчерта Богомил Николов.

Важно е да се знае, че в случай, че адресът не е бил ясно обявен на сайта на търговеца, срокът на отказ от покупката автоматично се удължава до една година.

В такъв случай това, което може да се направи е да се потърси съдействие от Комисията за защита на потребителите, така че да се научи адреса на търговеца, за да може след това стоката да бъде върната. Това за съжаление не се знае от много хора.

"Искам да призова хората и да ги мотивирам да не си подценяват правата, да прочетат повече за това. В крайна сметка всеки, който си знае правата, е по-добре защитен“, апелира изпълнителният директор на Българската национална асоциация Активни потребители.