От АОПА - България питат: Кой е дал заповед да се извършват обиски и арести на летище Бохот?

Новините

15-07-2022, 17:53

Снимка:

Bulgaria ON AIR, кадър

Автор:

Plevenutre.bg

Всичко от Автора

От “Асоциацията на пилотите и собствениците на въздухоплавателни средства” в България излязоха с открито писмо

От “Асоциацията на пилотите и собствениците на въздухоплавателни средства” в България излязоха с открито писмо относно събитията от 13 юли 2022 г., свързани с въздухоплавателно средство с регистрация LZ-TTE.

Ето какво пише в него:

"На 14 юли Българските медии публикуваха материали, че малък самолет нарушил въздушното пространство на България в района на гр. Свищов е прихванат от вдигнати по тревога двойка изтребители МИГ-29 и е бил приземен принудително на летище Бохот край Плевен.

Операцията била протекла за период от 5 мин, като първи контакт с “нарушителя” е бил направен в 18:03, а в 18:08 е бил принудително приземен.

Каква е фактологията на събитията?

В интервала 17:30-17:45 на 13 юли е получен сигнал от румънска страна, че необозначено въздухоплавателно средство (ВС) се наблюдава в района на гр. Свищов, което потенциално би пресякло границите на България и Румъния. Задействан е координационен център на НАТО в Испания. Поискана е информация от ДП РВД относно известни въздухоплавателни средства в този район, като такава не е била налична. Взето е решение за изпращане на двойка изтребители Миг-29 от авиобаза “Граф Игнатиево” с цел прихват и идентификация на предполагаемия нарушител", пишат от Асоциацията.

По-рано същият ден, обучаеми пилоти на летище Бохот съобщават на своя инструктор Валери Илиев, че имат проблем с радио комуникацията. Г-н Илиев решава да извърши полет в района на летище Бохот с цел тестване на радио оборудването на борда. Около 18ч, г-н Илиев захожда за кацане на летище Бохот и забелязва двойка Миг-29, които извършват 3 виража около него, подават сигнали за прихват след което се оттеглят. Г-н Илиев изпълнява обичайните след полетни дейности като по време на прибиране на самолета в хангара на летището започват да пристигат служители на МВР. Следват обиски и арести.

Г-н Илиев е задържан и освободен чак на сутринта на 14 юли.

 

Становище и въпроси на АОПА България

Въздушното разстояние от гр. Свищов и летище Бохот е 65 км. Самолет Cessna-150, изминава това разстояние за 20-25 мин. Информацията публикувана от медиите, че въздухоплавателното средство с регистрация LZ-TTE е прихванато в 18:03 в района на град Свищов и е ескортирано от двойка изтребители до летище Бохот, където е кацнало в 18:08 е абсолютно невярна.

Кой е Валери Илиев? Г-н Илиев е пилот инструктор с дългогодишен опит. Завършил е ВНВВУ Г. БЕНКОВСКИ Д. МИТРОПОЛИЯ, като негови ученици са не само пилоти от гражданската авиация, реализирали се в България и по света, но също така и кадри от състава на ВВС, действащи и в момента. Г-н Илиев е един от авиаторите в България, който е сред най-подготвените и запознати с правилата и условията за провеждане на безопасни полети. Има ли извършено нарушение? Новините и медийните интервюта от 15 юли започват да говорят за нарушаване на военна зона.

Това е временно резервираната зона LBTRA41, която е била активирана 30 мин преди въпросните събития и започва от височина над 300м от терена. Временно резервирана зона е въздушно пространство с определени размери, временно резервирано за специфичните нужди на определен ползвател, като друг трафик може да преминава транзитно през него с разрешение по контрол на въздушното движение. Засега няма правна уредба уреждаща ползването на ВРЗ след съгласуване с ползвателя. ВРЗ-та са активирани в голяма част от времето без да се използват от военни въздухоплавателни средства. Това блокира огромни обеми от въздушно пространство и силно затруднява полетите на авиацията с общо предназначение.

Нарушението, което г-н Илиев евентуално е извършил е, че в тези първи 30 мин от активирането на зоната, той не е уведомил Центъра за Полетна Информация и/или ВВС/авиобаза Долна Митрополия за проведения тестов полет. Нарушение би имало ако полетът му е бил проведен на височина от над 300м от терена. Въпреки, че има рискове при навлизане в резервирани зони, когато те наистина се ползват по предназначение, подобен вид нарушения са ежедневие по света и НК на България не дефинира определени санкции. Нормална практика е да се информира Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт при сериозен инцидент и/или ГД ГВА, които е редно да вземат отношение.

Тъй като тази и подобни зони са постоянно активирани с или без причина, ползвани или не ползвани, то за съществуването на авиационното училище в Бохот е изградена практика за съгласуване на работите на училището с базата на ВВС в Долна Митрополия. Във въпросният ден, за въпросните 30 мин това съгласуване е било пропуснато, тъй като според г-н Илиев, обучаемите пилоти са информирали центъра за полетна информация към ДП РВД, че се провеждат учебни полети на летище Бохот и той не е счел за необходимо да информира отново за неговият тестов полет. Отново напомняме, че Свищов е на 65 км от летище Бохот и няма как РВД да свържат работата на летище Бохот с евентуален нарушител над гр. Свищов.

Въпроси на АОПА България към съответните институции:

1. Извършено ли е проследяване на евентуалния нарушител над гр. Свищов? За АОПА България е абсолютно сигурно, че няма как цесната на г-н Илиев да е била в 18:03 над гр. Свищов при границата с Румъния (основната причина за задействане на координационния център на НАТО) и 5 мин по-късно да каца на летище Бохот.

2. Може ли ВВС да гарантира, че не е имало втори самолет в района на гр. Свищов?

3. След като е установено, че ВС с регистрация LZ-TTE е в нарушение на LZTRA41, евентуално намирайки се на височина над 300м, то защо не е уведомена ГД ГВА, както би следвало да стане в подобен случай, а са сезирани органите на МВР?

4. Кой е дал заповед на летище Бохот да се извършват обиски и арести?

5. Защо г-н Илиев е бил задържат до сутринта на 14-и? По какво обвинение е бил той задържан?

6. Защо освен г-н Илиев са задържани и други присъстващи на летището без те да имат отношение към евентуалното нарушение?

7. Защо се налага полицейски произвол и се нарушават грубо свободите на граждани на България?

Асоциацията на пилотите и собствениците на въздухоплавателни средства в България изразява своето дълбоко възмущение от действията на служителите на МВР и некоректното отразяване на събитията от медиите в България, които имаха единствено за цел да създадат фалшив PR и сензация, която освен, че е недостоверна, но и уронва престижа на едно от най-елитните училища за подготовка на авиационен персонал в България.

АОПА България апелира към поднасяне на извинение на г-н Илиев за изключително грубото отношение от страна на органите на МВР, както и извинение от страна медиите в България за некоректното отрязяване на нарушението. АОПА България също така отправя апел към ВВС на България, ДП РВД и ГД ГВА за създаване на работна група с цел осигуряване на възможност за общо използване на въздушното пространство на България както от военни, така и от граждански въздухоплавателни средства.

АОПА България е част от IAOPA (International Aircraft Owners and Pilots Association), която е създадена през 1962г. и в момента включва във федерацията си пилотски асоциации в 82 страни по света. Потенциалът за развитие на полетите на ВС с общо предназначение е огромен. Противно на общоприетото мнение, че сектора е достъпен само за изключително заможни хора, АОПА България предоставя информация относно пазарното развитие на средствата за въздушен транспорт както и начините и пътят за придобиване на квалификация за управление на въздухоплавателно средство.

Също така асоциацията съдейства за развитието на туризма в България, като за последните години е съдействала на групи от Франция, Швейцария и Германия да достигнат Българското черноморие. Подобно съдействие не би било необходимо, ако зони като въпросната LBTRA41 не се активират постоянно или има точен и ясен критерии за ползване на въздушното пространство от граждански и военни въздухоплавателни средства.