Експерт: Рискът от катастрофи е най-висок в Северозападна България

Новините

21-03-2024, 12:55

Снимка:

pixabay

Автор:

Plevenutre.bg

Всичко от Автора

България е на първо място от 27-те държави в Европейския съюз по брой смъртни случаи при катастрофи на милион жители

България е на първо място от 27-те държави в Европейския съюз (ЕС) по брой смъртни случаи при катастрофи на милион жители, сочат данните на Европейската комисия (ЕК) за изминалата 2023 година, предаде БНР.

У нас жертвите са 82 на 1 милион души, а в Румъния - другата страна с най-висок дял на пътнотранспортни произшествия (ПТП), загиналите са 81 на милион население, при средна стойност за ЕС - 46.

В последната почти година управляващите многократно заявиха, че пътната безопасност е сред основните приоритетите на властта. През лятото бяха приети поправки в Наказателния кодекс, които позволяват да се отнемат коли от пияни и дрогирани шофьори. Направи се опит и да се повиши и събираемостта на паричните санкции - МВР даде възможност на шофьорите да проверяват за висящи и невръчени глоби.

Министърът на вътрешните работи Калин Стоянов отчете преди дни, непосредствено в края на мандата, че за година жертвите по пътищата са намалели с 35 души. Вътрешният министър, който се очаква да запази поста си и след ротацията, допълни, че въведените мерки ще дадат дългосрочен резултат.

"Тук е много важно да отбележим, че мерките, които набелязахме, които в момента изпълняваме, няма да дадат резултат от днес за утре, а след няколко месеца. Резултатът вече обаче е налице. Най-важното е, че от 1 юни 23-та година до 5 март 24-та година - ние имаме 35 по-малко жертви. Всичко, което предприехме, действа. Убеден съм, че ще постигнем още по-добри резултати."

Миналата година в ЕС по пътищата са загинали общо около 20 400 души - намаление с един процент спрямо 2022 година. Въпреки това, България продължава да държи първенството по черната статистика, както се случва в последните няколко години.

Най-високият риск от настъпването на ПТП е в Северозападна България, каза Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност.

"Има няколко особености в Северозапада: един път климатът, най-малките ресурси, с които разполага регионът. От друга страна, културният детерминизъм, спецификата на хората, които живеят там и разбирането им изобщо за сигурност. Когато ги наложим тези три неща, резултатът е ясен."

Най-безопасните пътища в ЕС са в Швеция (22 смъртни случая на един милион жители) и Дания (27 на един милион). Оценката на риска показва, че Северозападна България трябва да бъде приоритет за управляващите, допълни експертът.

"Това показва нашата оценка - че те са най-опасните, най-лошите. Теренът е лош, пресечен, а инвестициите са малко. Какво трябва да се направи? Правителството да инвестира ресурси, за да може да се подобри средата. Нямаме достатъчно средства, за да оправим всички проблеми, затова трябва да се приоритизира. Това показва нашата оценка на риска - приоритет трябва да бъде Северозападна България.

Оценката на риска казва, че пътищата в Софийска област са най-опасни, след това е Ловешка. Разбира се, Ботевград-Мездра също е опасен, но проблемът е комплексен. Картата е пъстра, не всичко е съсредоточено в Северозапада."

През 2018 г. ЕС си постави цел за намаляване наполовина на смъртните случаи по пътищата до 2030 година, отбелязва ЕК.

До 2050 година трябва да бъде да постигната нулева смъртност по пътищата. Амбициозното желание е формулирано в Стратегическия план за действие на ЕК относно пътната безопасност и в Рамката за политиката на ЕС в областта на пътната безопасност за периода 2021—2030 година.